Over Sherpa

slider3

Hier begint de reis van de ondernemer. Wat is mijn droom? Wat is de droom van van mijn klant? Hoe vind ik samenwerkingspartners die dit met mij willen realiseren?

Sherpa kan helpen tijdens de reis, als je zelf al een droom hebt en nu op zoek bent naar klanten waarbij je co-partners zoekt om het te realiseren.

In de afgelopen decennia heeft het bedrijfsleven zich in het kader van de Mean en Lean doctrine gespecialiseerd op hun kernfunctie. U vraagt en wij draaien, dat was de slogan. Maar als niemand vraagt, wat moet het bedrijfsleven dan draaien?

We moeten de vraag van de klant opnieuw uitvinden. Willen we ons onderscheiden? Dan moeten we de ambitie achter de vraag vinden om zo onze nieuwe toegevoegde waarde te definiëren.

Laten we in gesprek gaan met onze (vaste) klanten, in een dialoog vaststellen wat hen drijft. Wat is zijn of haar droom? Als die droom duidelijk is kunnen we vaststellen welke nieuwe samenwerkingsverbanden aangegaan moeten worden om te droom waar te maken.

Bijvoorbeeld
Een potentiele klant schakelt een beveiligingsinstallateur in. Waar is hij naar op zoek, naar een goed nachtrust misschien? Waarom zoek je dan geen samenwerking met een slaapkamerinrichter? Waarom kan een fietswinkel niet samenwerken met een aanbieder van mineralen en vitaminen? Zij zorgen toch samen voor een gezonde fietstocht? Waarom bespreekt de gemeente vraagstukken over uitputting van de WMO niet met regionale aannemers en installateurs? Zij kunnen samen woningen aanpassen zodat ouderen langer zelfstandig kunnen blijven wonen en dus minder het WMO budget belasten. Mooi meegenomen is dat dit een positieve bijdrage levert aan de regionale werkgelegenheid.

Een goed voorbeeld van luisteren naar je klant vind je bij tankstations. Ze verkopen er heerlijk vers belegde broodjes en koffie. Mensen staan hiervoor graag in de rij. De prijs is in zo’n samenwerking niet doorslaggevend.

Let wel, co-creatie is in de nieuwe economie, niet de winstmaximalisatie maar het realiseren van een maatschappelijk rendement. Het kan dus zijn dat je afscheid moet nemen van de reeds bekende samenwerkingspartners of klanten. Maar ja, als je de overkant van de rivier wilt bereiken moet je de oever loslaten. Deze transitie is een ontdekkingsreis.

Fictie? Nee, een voorzitter van de Raad van Bestuur van een grote scholen gemeenschap zegt: Ik trek me terug naar mijn kernactiviteit, namelijk het bieden van een goede onderwijsomgeving. En ik zoek partners die mijn droom technisch kunnen realiseren. Een droom is een ambitie met een deadline.

Anders denken, daar gaat het om. Kromme lijnen zijn ook lijnen.

Adrie van Duijne